Pokročilé
vyhledávání
 

Dražší přeprava za delší dobu

10.07.2012

Také jste se kdysi učili, že hlavní konkurenční výhodou námořní dopravy je nízká cena? Tak toto pravidlo dnes už bohužel neplatí. Ceny za lodní přepravu z Číny do Evropy totiž v období od února do května letošního roku vzrostly na téměř neuvěřitelný čtyřnásobek.

Zvyšování cenové úrovně výrobků importovaných z Číny pozorujeme už několik posledních let. A důvodů k tomu existuje hned několik. V prvé řadě je to zlepšující se životní úroveň střední vrstvy  Číňanů, která zvedá domácí poptávku, a tudíž zbývá méně produktů i výrobních kapacit pro export. Lepší životní podmínky znamenají vyšší nároky, což vede k růstu mezd a dalších nákladů na pracovní sílu. Znatelně se také zlepšila kvalita čínské produkce, už zdaleka ne vše čínské znamená automaticky nekvalitní. Ani to ovšem není zadarmo. Navíc je také nutné počítat s růstem cen energií a nyní vše završuje zdražení námořní přepravy.
Mezinárodní rejdařské společnosti se totiž ještě dnes potýkají s dozvuky krize a na mnohé z nich teprve nyní její následky plně dolehly. Problémy jim činí zejména citelné snížení objemu přepravovaných nákladů. Zatímco před krizí byl svět propojen řadou plně vytížených linek, po nichž plula doslova jedna loď za druhou, nyní spousta plavidel kotví v přístavech a marně čeká na možnost nějakého dalšího využití. I tyto lodě je však třeba udržovat, platit za ně poplatky apod. Což samozřejmě něco stojí, a čím více takto nevyužitých šífů je, tím větší množství peněz spolykají.
Další náklady přináší nerovnováha obchodní výměny mezi Čínou a Evropou. Do kontejnerů, které do evropských přístavů putují plné, zde není co naložit, a tak se musí vracet prázdné. Jenže i cesta prázdného kontejneru něco stojí a není to zrovna málo. Např. poplatky spojené s přepravou jednoho kontejneru z Hamburku do Hongkongu se pohybují okolo 240 euro.
Snaha o maximální snížení nákladů na přepravu má za následek, že nově stavěné lodě jsou stále větší a větší. Čím větší loď, tím více kontejnerů pojme a tím menší jsou náklady na jeden. Háček, nebo spíš pořádná kotva, je ovšem v tom, že výše uvedené platí pouze v případě, že loď bude plně vytížená.
Nedostatečně naplněné lodě přinášejí rejdařům ztrátu, a rejdaři proto odmítají vyplout, dokud se nákladový prostor nenaplní. Takové čekání na náklad může trvat několik dlouhých dní a pravidelné spoje se tak mění na příležitostné, dříve běžné termíny a přepravní doby přestávají platit a tato nespolehlivost vede ke stále větší substituci lodní dopravy leteckou. Nižší poptávka zvyšuje ztráty rejdařů, kteří jsou tak nuceni zvyšovat ceny, i když jsou stále méně spolehliví. Spirála se hezky roztáčí.
Zabrzdit ten šílený kolotoč se snaží lodní přepravci vytvářením aliancí několika společností, z nichž každá garantuje třeba 2 pravidelné spoje na dané lince za týden. Při spolupráci tří nebo čtyř lze vypravit v podstatě jednu loď každý den a zákazníkům tak je možné zaručit, že jejich zboží dorazí z místa A do místa B v určený čas. Při závazné objednávce s předstihem několika měsíců navíc u takovýchto přepravců dostanete významnou slevu.
Co z toho všeho vyplývá pro obor 3D reklamy v ČR? Naši importéři většinou nepřepravují takové objemy, aby se  jim vyplatilo riskovat a rezervovat si místa na lodi např. půl roku před Vánoční sezonou, jejíž průběh mohou takhle daleko dopředu jen těžko odhadovat. Proto pro letošní podzim a zimu musí všichni počítat s vyššími cenami a delšími dodacími lhůtami.


  2008   2012

 Expres  Standard Expres Standard
 Export management v Číně
3
5 4
6
 Vlastní plavba
21
24
24
26
 Import management v Hamburku
2
4 3 4
 Celkem 26
33
31
36

 

Facebook
Facebook

VŠE O IMI
Obchodní podmínky
Kariéra
Reference
Kontakty
Sponzoring

RYCHLÉ ODKAZY
Potisk reklamních předmětů Brno
Reklamní předměty s vlastním potiskem
Výroba reklamních předmětů Brno
Reklamní propisky s potiskem
Reklamní hrnky
Reklamní deštníky


Reklamní čepice
Reklamní mikiny
Reklamní bundy

Další weby
Schwarzwolf.cz
KatalogMagic.cz
iMiTrade.sk

Různé
Mapa stránek
RSS
FAQ

ippag