Naše značky na severu

Export našeho vlastního zboží považujeme za jednu z hlavních linií budoucího rozvoje naší firmy. Podařilo se nám získat už řadu trhů v různých evropských zemích přes partnerské agentury, které naše zboží prodávají. Co se nám ale stále nedaří dobýt, je studený a konzervativní sever.

Proto jsme v uplynulých týdnech prezentovali značky Schwarzwolf a Pierre Cardin na veletrzích Nordic Profila Elmia v Jönköpingu ve Švédsku a na PWA ve finských Helsinkách.

Nordic Profile je jeden ze tří hlavních veletrhů na skandinávském trhu, proto hraje významnou roli v předsezónním rozhodování agentur, jaké produkty budou svým zákazníkům k Vánocům nabízet. Relativně malé město Jönköping (asi 60 tisíc obyvatel) se nachází přibližně na polovině cesty mezi Stockholmem a Göteborgem. Zřejmě proto bylo už v minulosti předurčeno stát se výstavním centrem mezi těmito dvěma největšími švédskými městy (1,5 mil. a 600 tis. obyvatel), která spolu odedávna soupeří o přízeň obyvatel i návštěvníků, tak trochu jako naše Praha a Brno. Co nás překvapilo hned po příjezdu do „studeného“ Švédska, bylo příjemných 25°C. Na severský stát docela hodně, ale po českých tropech to pro nás bylo milé ochlazení. Druhé překvapení se odehrálo na veletrhu v podobě jeho precizní přípravy a organizace. S postavením a vybavením stánku jsme neměli nejmenší problémy i celkový průběh veletrhu byl poklidný a probíhal ve velmi přátelské atmosféře - jak mezi návštěvníky, tak mezi vystavovateli. Nečekanou srdečnost Švédů jsme ocenili i na společné večeři pro vystavovatele, kterou nám připravila pořádající agentura Elmia v překrásném prostředí přístavní restaurace. Překvapivě otevřeně jsme tu s kolegy z jiných firem i s potenciálními konkurenty probírali všechny jejich připomínky k naší kolekci. Srdečnost ale ještě nevede k rychlým rozhodnutím, asi s sebou nese i určitou opatrnost. Švédský trh je poměrně soběstačný, a tak jsou Švédové zvyklí si každý nákup „zvenku“ dobře promyslet. Ukázalo nám to, že cesta k severským zákazníkům bude ještě dlouhá. Zájem hlavně o Schwarzwolf produkty jsme tu ale zaznamenali velký, a dokonce aktuálně připravujeme naše zboží k implementaci na webové stránky jednoho z významných švédských distributorů. Jaký bude ohlas koncových zákazníků teprve uvidíme, ale budeme našemu vlkovi držet všechny pěsti J

Velmi podobný průběh měl i veletrh PWA v Helsinkách. Komorní atmosféra byla pro nás, kteří jsme zvyklí na ruch PSI, či REMA, celkem nezvyklá. Ale ocenili jsme ji, jakmile jsme si uvědomili, že tak vlastně máme dostatek času na každého zákazníka. Na švédském Nordic Profile jsme zaregistrovali hodně návštěvníků, kteří víceméně přišli pozdravit své stávající dodavatele. Na PWA chodili víc se zájmem hledat nové dodavatele, zajímali se o novinky a byli velmi otevření. Bylo zajímavé pozorovat odlišné chování dvou tak regionálně si blízkých národů. Severský vkus nás nepřekvapil a obzvlášť naše kolekce Pierre Cardin Celebration byla vnímána jako velmi atraktivní i cenově zajímavá. Schwarzwolf zase zaujal kvalitním zpracováním a vychytanými detaily. A tak věříme, že si najde cestu k zákazníkům stejně, jak se mu to podařilo třeba v Německu a v dalších Evropských zemích. Počtem obyvatel nepatří Švédsko ani Finsko (10 a 5 mil. obyvatel) k žádným obrům. Svým významem v rámci Evropy a průmyslovým i lidským potenciálem určitě ano. I ceny v obchodech a restauracích se tu pohybují lehce mimo naše rozlišovací schopnosti - utratit 250 Kč za kafe nebo 150 Kč za jednosměrný lístek do MHD není nic neobvyklého. Bereme to ale jako výhodu a věříme, že v řadě firem těchto bohatých zemí se najde část rozpočtu i na naše zboží. Budeme mu přát hodně štěstí.

Marek

nase_znacky_na_severu_01

nase_znacky_na_severu_02

Kategorie