Obchodník bez auta je jako kuchař bez vařečky. A ty naše připálené
vařečky už pár let pokukovaly po odpočinku. Věk nejzasloužilejších veteránů se
pohyboval někde mezi devíti až čtrnácti lety. Pavlův Míša dokonce visel
v servisu na nástěnce se svými 420 tisíci najetými kilometry jako nejdéle
jezdící Focus, který tam kdy spravovali. Dodýchal statečně vloni na podzim
v Karových Varech.
Bylo na čase začít přemýšlet o
náhradnících. Nová krev měla přinést novou energii i do našeho obchodu. Že tou
životodárnou tekutinou v jejich trubkách nebude benzín ani nafta, jsme
ještě netušili, ale bylo jasné, že jen u záskoku za nebožtíka Míšu nezůstane.
Chtělo to komplexní řešení. Jsme česká firma, tak se logicky nabízela česká
značka. Navíc kubistický design nových škodovek je velmi povedený, a tak nějak
nám pasuje k našemu novému logu.
Pro Toma to ale znamenalo
rozhodnutí za pár milionů. Nakonec jsme podepsali smlouvu, která nám zaručila i
zajímavé ceny. V plánu jsme měli do dvou let nakoupit šest nových aut.
Jenže člověk míní... Náš klub veteránů začal stávkovat. Zatímco Focus Míša nám
už mával z motorového nebe, bavorák Karel mu tiše záviděl, že musí každý
týden chroupat dé jedničku tam a zpátky. Ano, přesně tu, kde už jednou měl
namále. Ale vydržel 300 tisíc kilometrů. Na invalidu slušná porce. Oprava
převyšující zůstatkovou hodnotu auta ale nepřipadala v úvahu.
A tak ve firmě ještě před
Vánocemi přistáli dva noví mazlíci. Superb a Rapid. Pohled na nablýskanou
konkurenci nezvládlo Honzovo čtrnáctileté Volvo a začalo na nás zkoušet svoje
stařecké vrtochy. Přišel mrazivý únor a Radimův Focus se rozhodl, že už nehodlá
spolupracovat při řazení rychlostí. Davidova Fabie se tvářila, že ho donutí
koupit si permanentku na MHD. Šlo to rychle...
A výsledek? Dvouletou smlouvu
jsme naplnili za necelého půl roku a nezbývá nám než věřit, že ti poslední
mohykáni ještě nějaký ten pátek vydrží a jejich řidiči taky.
A jak je
to s tou krví? Ne, modrá není – ale jak píše Tom na jiném místě, chceme
být firmou odpovědnou za sebe i za své okolí. Škodovka (sice zatím jen do
Octavií) nabízí motory s alternativním pohonem na CNG, což je stlačený
zemní plyn. Je to palivo ekologické, nízkoemisní a provoz takových aut je
úspornější a kupodivu i bezpečnější. Pro zajímavost pár čísel a informací od
odborníků:
§ Nižší
produkce skleníkových plynů CO2 (v porovnání s benzínem o 25%)
§ Téměř nulové prachové
částice PT (které jsou karcinogenní)
§ 80%
redukce HC (dráždí dýchací cesty) a NOx (je karcinogenní)
§ Nižší emise hluku
Vozidla
na zemní plyn jsou stejně bezpečná, jako jakékoliv jiné auto. Tlakové nádrže na
CNG podléhají nejpřísnějším bezpečnostním předpisům a patří mezi nejstabilnější
a nejbezpečnější komponenty vozu. V případě havárie jsou okamžitě vypuštěny
bezpečnostním ventilem a nemůže dojít k roztržení výbuchem ani v případě
požáru. Teplota vzplanutí zemního plynu je totiž až 650˚ C, zatímco u LPG je to
450˚C, u nafty 340˚C a u benzínu 250 ˚C. Této výhody CNG využívá už i řada
hasičských sborů – mohou totiž se svými auty přijet k požáru mnohem blíže.
Oproti LPG je CNG lehčí než vzduch, v
případě náhodného úniku se proto odvětrá do atmosféry. U LPG plyn zůstává u
země, hromadí se a může dojít k výbuchu. Proto mají auta s LPG pohonem
zákaz vjezdu do podzemních garáží. Auta s CNG (teď už i naše oktávky) tam
bez problémů můžou.
A tak se Vláďa, Honza a Radim
holt museli naučit tankovat trochu jinak, než byli zvyklí. I když rezervní
nádrž na benzín všechna auta pořád mají.
Když k šestici nových bílých
škodovek přičteme ještě všechny starší, ale stejně pěkně polepené Fabie, můžeme
se pochlubit už docela pěknou flotilou, která naší firmě na silnicích určitě
ostudu nedělá. Chcete důkaz?
Minulé úterý jsme se domluvili,
že uděláme společnou fotku, naše bílé krasavce slavnostně pokřtíme a tím je
definitivně přijmeme za členy našeho týmu. Požádal jsem kluky, aby si auta ráno
umyli. Radim přijel z myčky a vyprávěl: „Víš, co se mi stalo? Stojím u
myčky, přijde ke mně nějaký pán, kouká na auto a povídá ‚Hm, reklamní předměty.
To zrovna potřebujeme.‘ No a tady je
jeho vizitka.“
Vláďa stojí vedle a jen tak si
zabručí: „No a? Mě se to stalo s novým autem už dvakrát...“ Radim jen suše
odpověděl: „No já jen, že s tím rezatým Focusem jsem nic podobného
nezažil...“
Inu, auta nám dělají radost,
polepy se povedly, iMi je vidět, a ještě to přináší zakázky. Můžeme chtít víc?
Tome děkujeme J
Radek
Nejhledanější dotazy
Kategorie