Žlutá, to je slunce

03.03.2023

„Náš zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu auta, pokud to bude černá.“

 

barvy

Legendární prohlášení Henryho Forda můžeme doplnit oblíbeným prohlášením soudobých automobilových „expertů“, že „barva nejezdí“.  A tím bychom mohli mít problematiku barevnosti vyřešenou i pro sektor reklamních předmětů. Jenže nemáme. Naštěstí. Svět dárkových předmětů je pestrý a barevný. A takový ho chceme. Barva není jen výrazem módy nebo vkusu. Barvy tvoří náš svět. Jako novorozenci vidíme pouze černou, bílou a šedou. Kolem pátého měsíce začínáme vnímat barvy všechny. Zelené stromy, modré nebe, žluté slunce, červenou krev. Nevědomě si začínáme spojovat barvy s pocity – teplo, chlad, radost, strach, bolest… Barva se tak stává jazykem našeho podvědomí.

Žlutá – znamená sluneční svit, tedy teplo, ale taky bezpečí a hojnost

Červená – jako krev nebo oheň přináší život, tedy vášeň, lásku, sílu, energii, ale taky nebezpečí

Zelená – je příroda, tedy plodnost, obnova, růst, práce, úspěch, zdraví, harmonie

Modrá – přináší chlad, tedy klid a s ním prostor, moudrost, citlivou komunikaci

Hnědá – je země a dřevo, tedy pevnost, jistota, ale i teplo

Stejně jako mezi lidmi, i u předmětů s vlastním potiskem platí známé rčení, že první dojem můžeme udělat jenom jednou. A první dojem – to je barva a tvar. Naše podvědomí to dobře ví, proto jako důstojný dárek pro obchodní partnery nepoužijeme žlutý batoh s růžovým potiskem a při dětském dnu bude sotvakdo rozdávat černé kožené peněženky. Ale ani dětský baťůžek ve veselých barvách s nudným černým potiskem nikoho nenadchne, stejně jako luxusní peněženka se zelenožlutým logem. Potisk hraje za barvou předmětu hned druhé housle.

Logo, zboží nebo služba mají jasně určenou identitu. Vše je přísně definované design manuálem. Přesto může slepé užívání firemních barev nebo nekompromisní prosazování plnobarevného loga vést ke zbytečnému zklamání.

Vyplatí se dobře zvážit nezbytnost kolekce reklamních předmětů ve „firemních barvách“ a promyslet, zda logo musí za všech okolností hýřit všemi barvami. Často víc zaujme originální grafika, která „obyčejný“ reklamní dárek posune do kategorie atraktivního spotřebního zboží.

Trend je jasný. Pryč je doba, kdy se nudný reklamní předmět dal s přimhouřenýma očima považovat za spotřební zboží. Dnes se atraktivní spotřební zboží stává reklamním předmětem. Stává se reklamním médiem, nositelem sdělení, kterým chceme oslovit stávající nebo potenciální zákazníky. A díky možnostem moderních tiskových technologií můžeme fantazii roztočit na plné obrátky.

 

Barva roku 2023 je karmínově růžová Viva Magenta:




Možná kdysi byly vrcholem barevné kreativity reklamní pastelky a třeba ponožky nikoho ani nenapadlo použít jako reklamní předmět. Dnes jsou (nejen) reklamní ponožky takovým hitem, že se módou stalo nosit každou jinou – asi abychom kreativní potenciál nové doby pořádně využili…

Nemusíme však reklamní předmět vyrábět na míru, i vhodným potiskem dosáhneme originality. Tradiční technologie sice nenabízí divoké barevné kreace (ražba, gravírování, laser), ale ve spojení s přírodními materiály (kůže, papír, sklo, keramika, kov) zásadně zvyšují vnímanou hodnotu. Do světa barev vstoupíme prostřednictvím tampontisku (zpravidla pevné materiály) a sítotisku nebo výšivky (textil), budeme však omezeni počtem použitelných přímých barev. Přes rastrový vícebarevný sítotisk a sublimaci se dostaneme až k nejmodernějším digitálním technologiím (UV tisk, Magicprint), které zvládnou opravdu každé přání.

Na začátku ale bude vždycky nápad a rozumná úvaha, co chci reklamním dárkem sdělit. Dobře vybrané barvy pak budou už jen našimi dokonalými pomocníky.

„Jsou malíři, kteří dělají ze slunce žlutou skvrnu, ale jsou jiní, kteří díky svému umění a moudrosti dělají ze žluté barvy slunce.“ —  Pablo Picasso

Kategorie