17.07.2021
Trička patří k nejoblíbenějším reklamním předmětům. Ve více než 100 položkách najdete kousky od cenových hladin hodných rozdávacích předmětů až po značkové, v mnoha materiálových provedeních od obyčejné bavlny přes funkční mikrovlákna po směsné materiály, v různých gramážích, střizích, velikostech a nepřeberném množství barev.
Podle výzkumů Advertising Specialty institute (ASI) má v USA alespoň jedno reklamní tričko 58 % zákazníků, což z této komodity činí nejvíce využívaný reklamní dárek. Naprosto báječná jsou také data o povědomí, kdo respondentům výzkumu tričko daroval – od 81 % lidí (kteří si dárce vybaví) na Jihovýchodě až po 95 % na Středozápadě USA.
Kdysi jsme psali, že tričko vzniklo uvedením dvoudílného spodního prádla na trh místo dosavadního jednodílného na začátku 20. století, co tomu ale předcházelo? Už v polovině předchozího století dělníci v Americe rozstříhávali svá pyžama na dvě poloviny a horní část používali v teplých měsících při práci. Z praktických důvodů se tričko brzy stalo součástí výstroje vojáků USA za Mexicko-americké války a víme, že do Evropy se dostalo až o sto let později s armádou USA v rámci 2. světové války.
První tři texty z výběru se týkají vhodných tiskových technik k aplikaci motivů na trička:
Sublimace – v červnu 2020 jsme uvedli, že tato tisková technika se hodí jen na světlý reklamní textil ze směsového materiálu, kde polyester tvoří minimálně 60 % nebo přímo na tkaniny z polyesteru.
Výšivka – o tři měsíce dříve jsme napsali, že nákladnou výšivku lze použít sice na všechny materiály, ale rozhodně na značkový reklamní textil a podrobněji se věnovali i konkrétním značkám – Schwarzwolf Outdoor, Stedman, Payper, Slazenger a Elevate.
Sítotisk – v únoru 2019 bylo v úvodním seriálu o tiskových technikách řečeno, že pro tuto aplikaci je vhodná naprostá většina reklamního textilu, ale na rozdíl od sublimace s plnobarevným potiskem ve fotokvalitě, sítotisk umožňuje tisknout stylizované motivy.
Pocit z předmětu – v dubnu 2018 z výzkumu ASI vyplynulo, že trička se umístila na třetím místě za elektronikou a venkovními oděvy v pozitivním vnímání. Za výjimečný reklamní předmět ho považovalo 22 % respondentů.
Funkční oděvy – o necelý rok dříve jsme se věnovali přednostem oděvů z funkčních materiálů, stručně jejich historii a neopomněli se podívat také na značku Schwarzwolf Outdoor, která má vedle dalších oděvů z funkčních materiálů v nabídce i tři trička.
Komodita – ve dvanáctém dílu komoditního seriálu jsme se v červnu 2016 zaměřili na tričko jako fenomén, kterým lze vyjádřit příslušnost ke komunitám: zájmové spolky, kluby sportovních fanoušků, zaměstnanci firem, ale existují i geek a youtuberská trička, s hashtagy atd.
Tričko jako symbol (No.II) – v únoru 2014 byly v kaleidoskopu zajímavostí mimo jiné uvedeny informace kolem skejťácké módy T-shirts nebo o tričkové sběratelské vášni mladých Japonců.
Tričko jako symbol (No. I) – v lednu téhož roku jsme také zmínili vytvoření rebelských kultů, ať už šlo o bílé tričko Jamese Deana ve filmu Rebel bez příčiny z roku 1955 nebo punkerská roztrhaná trička a dvacet let později.
Jsou časy o bezmála pět desítek let dál, ale tričko je a bude fenomén stále.
Nejhledanější dotazy
Kategorie