16.10.2024
Každý den, každou minutu, každou vteřinu přijímáme milióny informací a náš mozek z nich neustále vyhodnocuje míru nebezpečí, které nám hrozí. A podle výsledků nastavuje obranné mechanismy nebo naopak tlumí naši aktivitu, abychom si náležitě odpočinuli. Na příjem tak obrovského množství informací jsme celkem slušně vybaveni, přesto jeden ze zásadních receptorů poslední dobou trochu zanedbáváme. Možná už tušíte ..
Pět smyslů bylo dáno všem živým bytostem, pět smyslů bylo dáno i lidem. Vidíme, co se kolem nás děje. Slyšíme, co vidět nemůžeme. Cítíme to, co nemůžeme vidět ani slyšet. Ochutnáváme vše, co nám dává sílu žít. A pak se taky světa kolem nás dotýkáme – a on se dotýká nás.
Prosté podání ruky, to nejzákladnější gesto naší kultury, pravděpodobně vzniklo mezi římskými vojáky jako důkaz, že nemají v ruce zbraň. Vzájemný dotek byl už tehdy projevem důvěry, symbolem spojení a rovnosti. Aniž bychom si to uvědomovali, dotýkání nás naprosto zásadně provází celým životem. Už v matčině lůně se probouzí jako první ze smyslů, aby nám zprostředkoval pocit tepla a bezpečí. Matčino pohlazení vnímáme jako znamení lásky a otcův výchovný pohlavek jako výzvu k nastavování hranic. Nezřídka si musíme v partě kamarádů zjednat respekt za pomoci pěstí a takové dotýkání se pak dlouho nezapomíná. Abychom o pár let později vyměnili silové dotyky za ty nejněžnější, kterých jsme schopni, a dali tak základ novému životu pro jeho vlastní cestu světem pohlazení a úderů.
Prostřednictvím dotyků vnímáme teplo nebo chlad, poznáme, co je měkké a co tvrdé, hladké nebo hrubé, těžké nebo lehké. A celá tahle směsice vjemů se nám podvědomě přetváří do pocitů, které nám říkají, co je příjemné a co nepříjemné. Dotýkání je tak možná nejsilnější spouštěč emocí, které pak řídí naše kroky. Dotýkání je dokonce tak mocné, že v krajní situaci dokáže nahradit zrak i sluch. Opačně to nefunguje.
Přesto nám toho dotýkání poslední dobou nějak ubývá. Svět se virtualizuje do bezdotykové podoby. V lepším případě se podání ruky přemění na mačkání tlačítek na klávesnici, v horším případě kloužeme ukazováčkem po hladkém displeji a v tom nejhorším si pořídíme auto, které reaguje na naše gesta, aniž bychom se ho jakkoliv dotkli. A ještě s námi diskutuje.
Co kdybychom ale zkusili vrátit dotýkání zpátky do našich životů? Jakýkoliv reklamní předmět je pro to přeci jako stvořený. Opusťme ploché obrazovky a zkusme si vzpomenout, jaké to bylo podat si ruku s opravdovým člověkem. Místo studeného děkovného mailu předejme osobně dárek, který má tvar, povrch, váhu .. Ano váhu, ne jenom hmotnost, ale skutečnou váhu, důležitost. Váhu jako vyjádření úcty, protože úcta znamená, že si někoho vážím. Můžeme se rozkrájet, ale tohle na internet a do světa online konferencí nikdy nedostaneme.
Zkusme se vrátit na veletrhy, kde se můžeme dotýkat vzájemně jeden druhého, kde si vyměníme primitivní papírové vizitky z ruky do ruky a předvedeme svoje zboží potenciálním zákazníkům tak, aby si na něj mohli skutečně sáhnout. A pak je obdarovat pozorností, které se mohou nejen dotknout, ale může jim i vonět nebo dobře chutnat. U nás v nabídce máme například reklamní gastro dárkové předměty.
Je logické, že rozdávání čehokoliv zdarma láká k šetření. Kdo by nechtěl za málo peněz hodně muziky. Jenže ona pak taková muzika může hrát dost falešně. Levný dárek může v očích zákazníků přeměnit kvalitní zboží na šunt nebo užitečnou pomoc za nanicovatou službu. Přemýšlejme, čím se prezentujeme a nezapomínejme, že kdo sám nedává, nic nedostane. Řečí statistik si připomeňme, že až 85 % spotřebitelů si vybaví logo a název firmy, od které dostali praktický a vkusný dárek a je až 2,5 krát větší pravděpodobnost, že takový dárek ovlivní jejich pozitivní vnímání značky nebo produktu.
Málo platné, doteky to jsou emoce. A proto – DOTÝKEJME SE! Dotýkejme se vzájemně, dotýkejme se světa kolem sebe. Dotýkejme se s úctou a důvěrou a vytvářejme příležitosti k dotýkání. Ona i ta obyčejná propiska s naším logem ležící na stole zákazníka pracuje v náš prospěch mnohem lépe a déle než otravná reklama na internetu. Dřív nebo později po ní totiž budeme muset sáhnout, abychom si napsali nákupní seznam nebo oznámili dětem, že svačinu mají v ledničce.
Buďte s námi ve spojení na sociálních sítích.
LinkedIn iMi: https://www.linkedin.com/company/imi-partner-a-s-/
Nejhledanější dotazy
Kategorie