10.11.2023
Za jediným nedočkavým šmiknutím nůžek a nezaměnitelným zvukem trhajícího se papíru. Ta nepatrná chvilka příjemného mrazení v zádech. Bude to tam? Nebude to tam? Bude se mi to líbit? Nebude se mi to líbit?
Slovo Balíček, ale jenom nešustí papírem. Taky voní jehličím, drnčí motorem dodávky zásilkové služby nebo se kryje za neprůstřelným sklem poštovní přepážky. A kolik na sebe umí vzít podob? Jednou se převlékne do pestrobarevného pouťového obleku, jindy navlékne decentní jednobarevnou róbu se zlatou stužkou. Často se maskuje i za nevzhlednou krabici omotanou upatlanou lepící páskou. Na každém je ale neviditelným písmem napsaná jediná univerzální otázka. Co je uvnitř?
Pobytový balíček, slevový balíček, konsolidační balíček – prázdná slova, jen knedlíky bez omáčky.
Balíček je dárek a skutečný dárek má tři rozměry. Ale spíš čtyři – ten čtvrtý, neviditelný, se jmenuje Pozornost. A v ní naši partneři, rodiče, děti, přátelé…
A ještě někdo. Může tam být, i když nemusí.
Obchodní partner, který nám přijde vyjádřit poděkování za spolupráci nebo zaměstnavatel s úctou k naší práci. Malé tajemství schované za slovy To je pro tebe. Zkusme ho mlčky převzít a jen tak odložit do šuplíku. Půjde to ztuha. Rádi dostáváme dárky, rádi je dáváme. Pro ten okamžik nevyřčeného to nemuselo být a tiché odpovědi nemuselo, ale chtělo. Pro to upřímné děkuji s podvědomým úsměvem v očích. Dárek by měl být projevem úcty, lásky, poděkování, sounáležitosti. Nejen v rodinách a mezi přáteli, ale i ve firmách. I tam jsme často vlastně taky jedna rodina a obchodní partner může být víc než přítel.
NMS Market Research | Zdroj grafu: Reflex.cz
Statistky dárků pro obchodní partnery předávaných především ke konci roku nám nekompromisně ukazují, že v naší zemi už řadu let vedou láhve s alkoholem. Nic proti sklence dobrého vína, ale opravdu jsme národ s neodbytnou příchylností k veselému pití nebo je to jen nedostatek fantazie? Přitom je rozhodně z čeho vybírat. My v iMi každoročně věnujeme vánočním dárkům pro naše vzácné klienty mimořádnou pozornost. Chceme, aby takový dárek byl nejen praktický, ale často i vtipný a vyloudil na tváři aspoň krátký úsměv, protože dobrá nálada je základem každé úspěšné spolupráce. Snad jsme trochu inspirací, že dárek nemusí být fádní, nudný a nepraktický. Zkuste to taky. Rádi poradíme.
Užijte si s námi radost z dávání. Jen tak, pro dobrý pocit. Ne jako povinnost. I když…
Zaznamenali jsme i případ, kdy do vánoční radosti musel vstoupit soud. Britský deník The Telegraph v roce 2019 zveřejnil případ španělské pobočky firmy Fujitsu, která v souvislosti s hospodářskou krizí přestala svým zaměstnancům dávat firemní vánoční dárky v podobě proutěného koše s tradiční španělskou sušenou šunkou, paštikou, nugáty a obligátním vínem. Tři roky zaměstnanci mlčeli, ale pak jim došla trpělivost a přes odborovou organizaci dali celou věc k soudu. A světe div se, padlo rozhodnutí, ve kterém bylo jasně odůvodněno, že pokud firmě přímo nehrozil krach, měli zaměstnanci na vánoční dárek zákonné právo. Inu jiný kraj… Firma tak musela nachystat dárkové koše za tři roky zpátky a v 1600 španělských rodinách měli opravdu veselé Vánoce.
Zákonná povinnost je sice fajn, ale my si určitě vystačíme s prostou lidskou úctou a chutí rozdávat radost. A když bude nejhůř, najdete na iMi.cz i to vína. :-)
Nejhledanější dotazy
Kategorie