Pokročilé
vyhledávání
 

Nastal rok tygra, už nic nebude jako dřív

31.08.2010

Zvolna se vyrovnáváme s faktem, že ve 21. století se ekonomické těžiště globalizovaného světa přesouvá do jihovýchodní Asie, a to hlavně do Číny. V oboru reklamních a dárkových předmětů to platí už dávno a letos nám to Říše středu názorně předvádí.

Prices_Policy_ChinaRok tygra bude plný zvratů

Začátek čínského nového roku je vždy spojen s velkými oslavami, velkými očekáváními a velkou celonárodní dovolenou. Letošní rok je ve znamení tygra, což podle čínských astrologů přinese události plné emocí a nečekaných zvratů. Lidé se budou muset vyrovnávat s tlakem, který souvisí s ekonomickou krizí a dosahování úspěchů bude ještě složitější než vloni. Rok tygra bude přát těm, kteří se umí o sebe postarat, nezaleknou se těžkostí a vytrvale půjdou za svým cílem.
První zvrat nastal hned v úvodu čínského nového roku, kdy začátkem března po skončení celonárodní třítýdenní dovolené se do výrobních podniků nevrátila celá čtvrtina pracovníků. Vlivem krize mnohé továrny v očekávání snížení poptávky už dříve omezily výrobní kapacity a vytratila se tak motivace obyvatel vracet se stovky ne-li tisíce kilometrů do nejistoty. Současně se i díky státní podpoře ekonomiky postupně zlepšují podmínky ve vnitrozemí, lidem se už nevyplatí žít rok někde na ubytovně a našli si práci v místě domova, i když třeba za méně peněz. V této souvislosti je třeba upřesnit informace, že některé výrobní kapacity se z přímořských průmyslových center stěhují za pracovními silami. Zřejmě půjde o vývojový trend, který se však bude týkat jiných oborů než kupříkladu produkce 3D předmětů. Ty mají jako nástroj reklamy svá specifika a zvláště časový aspekt jejich použití by v tomto případě narážel na logistické problémy s dopravou surovin do vnitrozemí a výrobků zpět k lodní přepravě.
V našem oboru tak v Číně prakticky schází 25 % výrobních kapacit. Omezená schopnost uspokojit zvolna se zvyšující poptávku proto vedla k prodloužení dodavatelských termínů a ke zvýšení cen. Výrobci, kteří vydrželi, potřebují pracovníky a jsou ochotni jim více zaplatit, což se v ceně projeví také. V počtech nelze pominout ani růst cen surovin a oslabení Eura vůči USD, a protože v Číně se obchoduje v americké měně, jde o další významná procenta promítnutá do cen.

money_chinaZůstane něco pro export?

Budeme se muset „smířit“ s dlouhodobým vzrůstem životní úrovně čínské populace, a tedy i s jejími nároky na pracovní podmínky a mzdy. Číňané jsou a budou schopni nakupovat stále kvalitnější zboží, vzroste poptávka po něm a pro velký počet výrobců bude výhodnější se přeorientovat na vnitřní trh. Nabízí se prostá otázka: zbude něco pro Evropu?
Akce vyvolává reakci a dá se předpokládat, že v určitém momentu, kdy zvýšení cen dosáhne jisté úrovně, Čína přestane být jediným zdrojem. Je jasné, že další asijské země budou postupně přebírat výrobu mnohých komodit.
V dřívějších časech Čína svými nízkými cenami vyhubila zahraniční konkurenci v mnoha oborech a tak nějakou dobu potrvá, než se nové výroby opět podaří obnovit.

Z horké domácí kuchyně

Z jarních oborových veletrhů v Hongkongu a Kantonu se jak červená nit táhne základní poselství čínských dodavatelů – objednávat včas. Nejedná se zdaleka jen o reklamní a dárkové předměty určené pro podzimní komunikační kampaně, ale o Vánoce, které jsou tradičně spojeny s nárůstem nákupů.
Pokud jde o běžné katalogové zboží, zákazníci se u velkých dodavatelů s dostatečnými zásobami mohou domoci rychlejších dodávek, u některých komodit i za nezvýšené ceny. Sklady se však vyprazdňují a uvedené výhody se rozhodně netýkají novinek či zboží vyráběného na zakázku.
Dodavatelé pod tlakem krize provedli audity svých nákladů a vnitřních procesů, což u některých vedlo i k propouštění zaměstnanců, ale co hlavně, u většiny ke zlepšení služeb. china_tiger
Je též příjemné konstatovat, že zákazníci jsou „unaveni“ z běžného zboží a zásadním způsobem vzrostla jejich poptávka po originálních předmětech. Pečlivěji nyní zvažují, co za prostředky uvolněné na nákup 3D reklamy pro své obchodní partnery či zaměstnance pořídí.
Doufejme, že nikoliv progresivním trendem je u některých zákazníků viditelný přesun rozhodovacích kompetencí z marketingu na oddělení nákupu. Určitě to nelze doporučit, protože 3D předměty jako reklamní nástroj mají smysl v komplexních souvislostech komunikačních strategií. Další firmy v zájmu úspor omezují spolupráci s reklamními agenturami, své kampaně si organizují samy a jejich nástroje včetně promočních předmětů nakupují přímo.
Téměř normou se stala výběrová řízení na většinu dodávek 3D reklamy. V případě veřejných institucí lze v souvislosti se zaváděnými úspornými opatřeními očekávat pokles zájmu o reklamní předměty, ale pravděpodobně se to nebude týkat produktů propagujících veřejně prospěšné projekty.

V evropském kontextu je znatelný růst trhu a není tedy důvod se domnívat, že by tomu u nás mělo být jinak. Může jít jen o vlnu, která bude mít trvání několika měsíců, ale jistá je vždy jen nejistota. A jak říkají čínští astrologové, je rok tygra, rok plný zvratů. Rok přející tygrům, kteří jsou odvážní, energičtí a samostatní.

Tomáš Kaderka
generální ředitel iMi Partner

Facebook
Facebook

VŠE O IMI
Obchodní podmínky
Kariéra
Reference
Kontakty
Sponzoring

RYCHLÉ ODKAZY
Potisk reklamních předmětů Brno
Reklamní předměty s vlastním potiskem
Výroba reklamních předmětů Brno
Reklamní propisky s potiskem
Reklamní hrnky
Reklamní deštníky


Reklamní čepice
Reklamní mikiny
Reklamní bundy

Další weby
Schwarzwolf.cz
KatalogMagic.cz
iMiTrade.sk

Různé
Mapa stránek
RSS
FAQ

ippag